Thursday, May 31, 2012

BURUNG KEDAH

Pada 21/4/2012 aku telah pulang ke kampung halamanku di KEDAH setelah hampir 13 tahun aku tidak pulang ke sana.Tujuan aku pulang ke sana adalah untuk mengenali kesemua ahli keluargaku kerana kali terakhir aku pulang adalah sewaktu berumur 5 tahun dan sekarang aku berusia 18 tahun jadi sudah agak lama aku tidak pulang ke sana.

Sewaktu di sana aku pergi ke rumah saudara maraku dan setiap rumah pasti akan mempunyai burung dari untuk pertandingan sehinggalah untuk menjadi pikat.Aku menjadi sangat teruja setiap kali pergi kerumah saudara-maraku kerana aku akan dapat melihat pelbagai jenis burung termasuklah burung wak-wak dan juga ayam sabung.

Sebelum pulang aku telah dihadiahkan beberapa ekor burung antaranya merbuk,terkukur dan juga murai cacing.Ada dua jenis lagi yang aku belum ambil iaitu merbah jambul dan juga murai batu.Dua ekor burung ni mungkin aku akan ambil sewaktu pulang beraya nanti.

Ini adalah antara gambar burung yang aku bawa balik dari sana.

Burung Murai ni adalah hasil pikat dan sewaktu aku membawanya pulang ia baru sahaja 3 hari ditangkap.Sampai di KL aku masukkan burung ni dalam sangkar dan keesokkan paginya sekumpulan burung murai mengerumu ni sangkar burung ni dan semenjak dari tu burung ni aku sumbat dalam jebak dan dah membunuh 10 ekor.
 Burung terkukur ni adalah hasil pikat.dah pernah tambat tapi dilepaskan balik ke dalam reban kerana belum masanya untuk dia menjadi.Jadi sebelum pulang atuk saudara ku memberikan aku burung ni .

Merbok ni aku ambik kat rumah pak anjang aku.waktu dekat sana burung ni dah ngatus dan galak.pantang dengar suara merbok liar pasti akan dijawab,tapi bila bawak balik sini dia jarang-jarang balas suara burung liar tapi derak banyak.aku nak latih burung ni jadi pikat bila dia dah meletop nanti.


Burung KEDAH ini sememangnya aku nantikan kerana aku ingin tahu apa yang membuatkan kaki burung menggilakan burung-burung dari negeri jelapang padi ini.Tak pe aku akan tunggu bila kesemua burung ini meletop nanti.

No comments:

Post a Comment